Bez kategorii

Późne macierzyństwo – jak się na nie przygotować?

 

5410854_sW 1960 r. przeciętny wiek rodzących kobiet wynosił 27,5. Dwadzieścia lat później ta statystyka spadła do liczby 26, by na początku XXI wieku ponownie wzrosnąć – do 26,9. Ostatnie dane dotyczące wieku, które podaje Główny Urząd Statystyczny, pochodzą z 2014 roku – według nich jest to wiek 29,5.

Z powyższej statystyki wynika, iż z biegiem lat coraz więcej kobiet podejmuje decyzję o późnym macierzyństwie. Dlaczego tak się dzieje? Można wyróżnić tutaj kilka przyczyn, z których najczęstsze to: brak stabilizacji w związku, niepewna sytuacja materialna i ekonomiczna, czy też chęć rozwoju własnej kariery. Kobiety w XXI wieku cechuje zdecydowanie większa niezależność – najpierw chcą zdobyć odpowiednie wykształcenie i zapewnić sobie dobre warunki do życia, a więc mieć pewność sytuacji życiowej, w jakiej się znajdują i – co za tym idzie – mieć na nią realny wpływ. Obawiają się również problemów w pracy, spowodowanych długą nieobecnością oraz zahamowaniem możliwości zdobywania dalszej wiedzy zawodowej. Z niepokojem patrzą na opiekę dla młodych rodziców ze strony państwa – zdaniem wielu jest ona wciąż niewystarczająca.

Jest decyzja – co dalej?

Masz 40 lat i podjęłaś decyzję o zostaniu mamą? Z naszego artykułu dowiesz się, jak się przygotować na ten wyjątkowy w Twoim życiu czas.
Zacznijmy od tego, że z biegiem lat Twój organizm zmienia się. Po pierwsze, wraz z wiekiem zmniejsza się produkcja estrogenów oraz ilość komórek jajowych, a w okresie przed menopauzą cykle miesiączkowe mogą być mniej regularne, co utrudnia precyzyjne wyznaczenie dni płodnych. Po drugie, wraz z procesami przemian metabolicznych zmniejsza się Twoja sprawność psychofizyczna, dlatego też warto zadbać o bogatą w wartościowe witaminy i minerały codzienną dietę. Szczególnie ważny jest odpowiedni dobór witamin z grupy A, B, C, E, przeciwutleniaczy (np. beta-karoten spowalniający proces starzenia organizmu – znajdziesz go w morelach, marchwi, dyni, pomidorach, brzoskwiniach, brokułach, czy szpinaku) oraz minerałów: żelaza, magnezu, potasu, wapnia. Nie bez znaczenia pozostaje również kondycja fizyczna, stąd dobrze jest regularnie uprawiać sport.

Zanim zaczniesz starania o dziecko, sprawdź, w jakim stanie jest Twoje zdrowie, gdyż ma to ogromny wpływ na proces zapłodnienia oraz przebieg ciąży. Wykonaj podstawowe badania morfologiczne, moczu, poziomu cukru we krwi, hormonów tarczycy, a także cytologię. Umów się na wizytę u dentysty, aby upewnić się, że nie posiadasz żadnych ubytków – próchnica, jako źródło bakterii, może okazać się groźna dla rozwoju płodu. Zadbaj również o regularne kontakty z lekarzem ginekologiem, który zapewni Ci odpowiednią opiekę oraz zleci potrzebną diagnostykę w celu wykrycia przypadłości, które mogą pojawić się wraz z wiekiem, np. niedrożności jajowodów, zaburzeń hormonalnych etc.

Etap ciąży

Większość dolegliwości, które pojawiają się podczas okresu ciąży, są typowe dla tego stanu i niegroźne , np. wymioty, zaparcia, czy też mdłości. Jeśli jednak zaobserwujesz u siebie bóle brzucha, plamienia i krwawienia, pieczenie lub świąd, obrzęki na ciele lub jeśli ulegniesz nawet drobnemu upadkowi – skonsultuj się ze swoim ginekologiem prowadzącym. Pamiętaj, dobrze jest zawsze trzymać rękę na pulsie.
Właściwie dobrana dieta to kolejny czynnik, który wpływa na Twoje zdrowie i samopoczucie podczas ciąży. W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie na dzienną dawkę kalorii nie zwiększa się, natomiast w kolejnych miesiącach będziesz potrzebować ich około 300 więcej. Tutaj ważne jest, aby, pomimo zwiększonego apetytu i różnorakich jedzeniowych zachcianek kontrolować przypływ wagi razem z lekarzem, gdyż (szczególnie w przypadku kobiet, które wcześniej miały nadwagę), nadmierna waga może prowadzić do nadciśnienia lub cukrzycy ciążowej. To, o czym trzeba pamiętać, to spożywanie dużej ilości wody, która wpływa pozytywnie na przemianę materii i zapobiega niektórym dolegliwościom, np. zaparciom.
Podobnie, jak w okresie przygotowawczym do ciąży, tak i w stanie błogosławionym dobrze jest zażywać ruchu (spacery, basen, joga etc.), aby wzmocnić obciążone mięśnie kręgosłupa i być dobrze przygotowaną fizycznie na moment porodu.

Jakie badania?

Późne macierzyństwo, może, choć nie musi, wiązać się z wystąpieniem komplikacji. Pojawiają się one na etapie ciąży, podczas porodu lub w okresie połogu. Na szczęście medycyna nieustannie rozwija się, tworząc różnorakie możliwości diagnostyczne oraz zapobiegawcze dla przyszłych rodziców. Jednym z nich są badania prenatalne, które już w I trymestrze ciąży pozwalają stwierdzić, czy dziecko będzie w pełni zdrowe. Ponadto, dają odpowiedź na pytanie o ryzyko wystąpienia wad wrodzonych lub genetycznych. Inną metodą przeprowadzenia potrzebnej diagnostyki są badania USG 3D i 4D – naturalny i dokładny obraz dziecka pomaga np. sprawdzić, czy wykształciła się u niego kość nosowa (jej brak jest charakterystyczny dla dzieci z zespołem Downa). Możesz skorzystać również z badań biochemicznych, czyli specjalistycznych badań krwi, które polegają na jej pobraniu w celu weryfikacji stężenia dwóch substancji: białka PAPP-A oraz hormonu beta hCG. Dzięki temu istnieje możliwość oceny ryzyka wystąpienia zespołu Downa, czy zespołu Edwardsa.

Poród

Odwieczne pytanie: poród naturalny, czy cesarskie cięcie? Oczywiście decyzję podejmuje lekarz, jednak do jednego i drugiego trzeba się przygotować. Do pierwszego – uczęszczając np. do szkoły rodzenia, gdzie można poznać sposoby na minimalizację stresu oraz techniki oddychania, natomiast na cesarskie cięcie… trzeba być przygotowaną zawsze, mentalnie, gdyż często dziecko właśnie w ten sposób przychodzi na świat, pomimo iż poród naturalny był planowany do samego końca.