Zdrowie

Wykorzystaj sezonowe owoce i warzywa w staraniach o dziecko!

Starania o dziecko na jesień
Starania o dziecko na jesień

Choć za oknem zimno, na półkach sklepowych i targach owoców i warzyw nie brakuje. Warto wiedzieć, po które sięgać w listopadzie, aby zyskać maksimum wartości odżywczych, a zapobiec spożywaniu chemii. Oczywiście w supermarketach przez cały rok można znaleźć pomidory czy truskawki, pytanie tylko co zyskujemy sięgając po owoce czy warzywa pełne niezdrowych dodatków?

Podczas starań o dziecko wiedza na temat zdrowego odżywania się jest kluczowa. Zarówno przyszła mama jak i tato stoją przed sporym wyzwaniem. Poświęcenie uwagi tematowi odżywania na pewno się opłaci. Zobaczmy więc jak wykorzystać dary natury, w które obfituje miesiąc listopad, aby polepszyć szanse na zapłodnienie.

Po jakie owoce warto sięgać w listopadzie?

Jabłka, gruszki, ananasy, kiwi, dzika róża, granaty, orzechy. Od połowy listopada zaczyna się sezon na mandarynki i cytryny.

Oczywiście owoce najzdrowsze są surowe, nie poddane żadnej obróbce. Jednak kto oprze się pysznej szarlotce pachnącej jabłkami i cynamonem czy kandyzowanym gruszkom?

Jakie witaminy mają te sezonowe owoce? Warto wiedzieć, że dzika róża to najlepsze źródło witaminy C! Dzika róża ma 30-40 razy więcej witaminy C niż cytrusy.

Z kolei jabłka są bogate w witaminy z grupy B oraz C, a gruszki dodatkowo zawierają jod.

Jesień to czas, kiedy w sklepach pojawiają się owoce granatu. Warto po nie sięgnąć, nie tylko ze względu na ich walory smakowe. Zawierają one witaminy C, B, i A ale także potas, wapń, krzem, fosfor i magnez. Jesienią warto jeść ananas, który oprócz cennych witamin i minerałów ma w swoim składzie enzym ułatwiający trawienie.

Listopad – sezon cennych warzyw

W listopadzie najlepiej wybierać brokuły, brukselkę, dynię, buraki, seler, marchew, pietruszkę, ziemniaki.

Brokuły są źródłem sulforafanu, przeciwutleniacza, który chroni przed rakiem. Zawierają kwas foliowy, niezwykle ważny przed ciążą i w pierwszych miesiącach ciąży. Są dobrym źródłem wapnia i potasu. Jesienią warto przynajmniej raz przyrządzić potrawę z dyni. Bogata jest ona w B-karoten, potas, fosfor i wapń. Pyszna zupa krem z dyni lub suflet z dyni mogą stanowić idealny dodatek do dania obiadowego. Warto poznać także właściwości pietruszki. Pietruszka to istna kopalnia żelaza, witamin A oraz C.

Dieta przed ciążą powinna obfitować w kwas foliowy, który chroni przed wadami cewy nerwowej u dziecka, żelazo, zabezpieczające przed anemią, wapń, który wpływa na układ kostny dziecka, jod oraz fosfor. Przyjmowanie witamin i minerałów polepsza jakość męskiego nasienia i przyczynia się do szybszego zapłodnienia. Warto więc sięgać jesienią po warzywa i owoce, które mają najwięcej składników odżywczych!