Zdrowie

Dieta płodności w grudniu

shutterstock_108554645Głównym założeniem naszego cyklu odżywianie sezonowe jest przegląd warzyw i owoców dostępnych w marketach i wydobycie z nich tylko tych, które swą dojrzałość osiągają w danym miesiącu. W jakim celu? Kupując tylko te owoce i warzywa mamy gwarancję, że posiadają w swoim składzie wiele wartości odżywczych. Obecnie w hipermarketach możemy kupić wszystko. Pytanie tylko czy sięgając po truskawki w grudniu bardziej niż pomóc możemy sobie zaszkodzić?

Podczas starań o dziecko niezwykle ważne jest, aby skupić się na prawidłowym odżywianiu. Rola odpowiedniej diety w tym okresie jest kluczowa. Badania potwierdzają, że dobrze skomponowana jest w stanie polepszyć płodność i wspomóc starania o dziecko.

Jakie warzywa i owoce warto włączyć do swojej diety w miesiącu grudniu, aby była ona pożywna i zdrowa?

Warzywa a płodność

Grudzień to sezon na buraki, brukselkę, kapustę białą i włoską, marchewkę, pietruszkę, czarną rzepę, por i seler korzeniowy, ziemniaki, jarmuż.

Warto w tym miejscu wypunktować, jakie wartości odżywcze mają niektóre z tych warzyw.

Czarna rzepa – to warzywo, po które sięgamy raczej rzadko. Niesłusznie! Jest ona bogata w witaminy A i C oraz witaminy z grupy B. Ponadto zawiera w swym składzie cenne pierwiastki: magnez, żelazo, potas, cynk i wapń.

Bardzo prosta surówka z czarnej rzepy i śmietany możemy być doskonałym dodatkiem do obiadu. Surówka z czarnej rzepy to istna bomba witaminowa na talerzu!

Kolejne bardzo odżywcze warzywo to burak. Zawiera on witaminy C, B1, kwas foliowy oraz składniki mineralne: żelazo, magnez, potas i wapń. Zawiera antocyjany – barwniki, które mają właściwości zdrowotne. Aby wydobyć z buraków to, co najlepsze w wysokiej dawce, najlepiej nie poddawać ich obróbce, lecz spożywać w postaci soku z buraków.

Owoce:

Grudzień i Święta nieodłącznie kojarzą się z mandarynkami. Te owoce są bardzo smaczne, aromatyczne i pożywne. Mandarynki są bogate w witaminę C i A oraz kwas foliowy. Zawierają także nobiletynę – flawonoid, który pomaga zwalczać otyłość, zapobiegać cukrzycy typu 2 i miażdżycy naczyń.i

W grudniu nadal dostaniemy jabłka i gruszki. W tym miesiącu zaczynają się także pierwsze zbiory kiwi. Magno, pomelo i ananas zakupione w grudniu to także dobry dla naszego zdrowia wybór.

Dlaczego przed ciążą istotne jest spożywanie wyżej wymienionych witamin i minerałów?

W czasie ciąży zapotrzebowanie na witaminy i minerały wzrasta nawet dwukrotnie. Organizm potrzebuje około 3 miesięcy, aby pozbyć się toksyn i zanieczyszczeń i uzupełnić zapasy niezbędnych witamin i minerałów. Ważne jest więc, aby kobieta pomyślała o odpowiednim odżywaniu już na etapie planowania potomstwa. Dieta obfitująca w witaminy i minerały jest także ważna dla mężczyzn starających się o dziecko. Badania wykazały, że odpowiednia dieta poprawia jakość męskiego nasienia. Zwiększa liczbę plemników oraz ich ruchliwość.

Oczywiście oprócz dostarczania witamin i minerałów bezpośrednio z żywności ważna jest suplementacja. Dla kobiet starających się o dziecko odpowiednia dawka kwasu foliowego wynosi aż 400 mikrogramów. Zapewni ją jedynie przyjmowanie suplementów diety, np. Kwasu Foliowego, który zawiera w swoim składzie idealną dawkę tej witaminy.

Należy pamiętać, że w okresie starań o dziecko i podczas ciąży obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu, palenia papierosów i wszelkich używek.

i http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/mandarynki-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-jakie-witaminy-i-mineraly_36633.html