Bez kategorii

5 zmian w stylu życia, wpływających na poprawę płodności

zmianaStaramy się, staramy, a tego małego człowieczka wciąż z nami nie ma. Niecierpliwimy się, inwestujemy w najnowocześniejsze rozwiązania wspomagające płodność, a czasem wystarczy usiąść na chwilę i zastanowić się nad tym, jak wygląda nasze życie.

Istnieje wiele czynników, które wpływają na płodność i część z nich związana jest właśnie ze stylem życia. O ile zanieczyszczenie środowiska naturalnego pestycydami, herbicydami, metalami ciężkimi oraz innymi substancjami chemicznymi jest trudne do zwalczenia (czasy współczesne wymuszają niejako ich używanie), o tyle są pewne rzeczy w naszym życiu, które możemy przeorganizować na korzyść naszej płodności.

1. Walcz z otyłością

Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Udowodniono, że jakość nasienia otyłych panów jest słabsza w porównaniu z tymi o prawidłowej masie ciała, natomiast w organizmie kobiety z nadwagą wzmaga się produkcja androgenów, estrogenów i insuliny, co wiąże się z brakiem równowagi hormonalnej i w efekcie prowadzi do zakłóceń w uwalnianiu komórki jajowej.

2. Rób przerwy w pozycji siedzącej w pracy

Wielogodzinne siedzenie przy biurku i powiązany z tym brak aktywności prowadzi do przegrzewania się jąder, co z kolei wpływa negatywnie na ilość i jakość plemników. Jeśli to możliwe, wprowadź przerwy od komputera i wyjdź na powietrze lub zrób parę ćwiczeń rozciągających. To samo dotyczy kierowców, którzy są grupą szczególnie wysokiego ryzyka, jeśli chodzi o wzrost temperatury jąder.

3. Ogranicz stres

Nazywany jest „chorobą cywilizacyjną”. Mówi się, że jest przyczyną większości chorób. U kobiet, podobnie, jak w przypadku nadwagi, powoduje rozregulowanie równowagi hormonalnej, co może prowadzić do zaburzeń w cyklu menstruacyjnym. Długotrwały stres wpływa negatywnie także na obecność progesteronu – jego zmniejszona ilość może utrudnić zagnieżdżenie się zarodka w komórce jajowej. Stres u mężczyzn obniża jakość nasienia oraz hamuje ruchliwość i żywotność plemników. Sposobem na walkę z tym stanem są np. zajęcia ruchowe i relaksacyjne (joga), częstszy wypoczynek, a w cięższych sytuacjach, gdy stres przekształca się np. w nerwicę – wizyta u psychoterapeuty.

4. Wyeliminuj alkohol i papierosy

Lekarze alarmują: liczba plemników u palących mężczyzn może ulec zmniejszeniu nawet o 1/4. Podobnie jest z ich ruchliwością, która u palaczy obniża się nawet o 13%. U kobiet palenie wpływa zaburza stan hormonów, zwiększając stężenie hormonu leteinizującego (FSH), co może powodować szybsze starzenie się komórek jajowych. Najnowsze badania dotyczące alkoholu wykazały, że nie wpływa on w takim stopniu na obniżenie płodności, jak papierosy, jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że częste spożywanie trunków w dużej ilości pogarsza kondycję układu krwionośnego mężczyzny, a więc również jego potencję i kondycję seksualną. U kobiet alkohol jest niezwykle groźny podczas okresu ciąży – może znacząco spowolnić rozwój płodu.

5. Postaw na naturalne lubrykanty

Ogólnodostępne lubrykanty mogą uszkadzać plemniki oraz tworzyć dla nich barierę uniemożliwiającą zapłodnienie. Chodzi głównie o ich konsystencję oraz zawarte w nich cukry, co może stanowić barierę w przedostaniu się plemników do jajeczka. Większość żeli intymnych zawiera również substancje plemnikobójcze. Postaw na żel przyjazny dla plemników, taki jak Conceive Plus – lubrykant naturalnie wspomagający ruchliwość i żywotność plemników oraz zwiększający szybkość dotarcia do jajeczka.