Joga w ciąży i przed ciążą – korzyści dla przyszłej mamy

joga w ciąży i przed ciążą

Stan zdrowia i samopoczucie przyszłej mamy ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Te dziewięć miesięcy jest dla organizmu kobiety niemałym obciążeniem. Dlatego ważne jest, aby decyzja o poczęciu została poprzedzona odpowiednimi przygotowaniami. Każdy „pretekst” do zadbania o siebie i swoje zdrowie jest dobry , także ciąża. Joga to świetny sposób, aby wzmocnić ciało zarówno przed jak i w ciąży.  

Joga przed ciążą…

Joga wzmacnia ciało i oczyszcza je z toksyn, stabilizuje pracę narządów wewnętrznych i reguluje gospodarkę hormonalną. Skóra staje się lepiej odżywiona i bardziej elastyczna . Warto pamiętać, że joga obejmuje nie tylko pracę z ciałem, dzięki regularnym ćwiczeniom łagodzi stres, poprawia krążenie i uwalnia endorfiny. Kobieta zyskuje świadomość własnego ciała, wewnętrzny spokój i stabilność emocjonalną. Dodatkowo, do ćwiczeń nie potrzeba żadnego wymyślnego sprzętu, wystarczy mata i wygodny strój.

…i w ciąży

Wiele kobiet martwi się utratą sprawności podczas ciąży, chociażby ze względu na nieco ograniczone możliwości ćwiczeń na siłowni. Joga to świetny sposób na utrzymanie nie tylko sprawności fizycznej, ale i emocjonalnej w ciąży. Ćwiczenie jogi przed i w trakcie ciąży jest dobre nie tylko dla matki, ale przede wszystkim dla dziecka. Może uwolnić od przykrych dolegliwości ciążowych, wskazać wiele pomocnych technik oddechowych i w efekcie pomóc w trakcie porodu. Badania wykazały, że kobiety, które decydują się na jogę, w czasie ciąży są mniej narażone na rozwój nadciśnienia tętniczego, a nawet przedwczesny poród. Idealnie byłoby zacząć ćwiczyć wcześniej, wówczas organizm jest lepiej przygotowany do ciąży, jak również dużo więcej asan (pozycji jogi) jest później dozwolonych. Jeśli jednak nie praktykowałaś jogi wcześniej i nie byłaś aktywna ruchowo, ćwiczenia najlepiej rozpocząć w drugim trymestrze. Oczywiście, zawsze warto skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę. Korzyści płynące z jej uprawiania są ogromne, jeśli jesteś w ciąży lub planujesz dziecko, spróbuj jogi i poczuj się lepiej!

Przeczytaj także:

Ćwiczenia doskonałe przed ciążą!

Przygotowujesz się do ciąży? Pamiętaj o witaminie B9!